Aminokyseliny pro sportovce

Aminokyseliny jsou pro naše tělo základním stavebním kamenem. Částečně je získáváme díky pestrému jídelníčku, některé z nich si ale umí tělo samo vyrobit. Pokud víte, že je vaše strava na aminokyseliny chudá nebo tušíte, že má váš organismus vyšší nároky na jejich příjem, vyplatí se je užívat formou suplementů. Co to jsou esenciální aminokyseliny? V jakých potravinách se aminokyseliny nacházejí? A proč jsou tak důležité především pro sportovce?

Co to jsou aminokyseliny

Každá bílkovina v našem těle je složena z jednoduchých molekul - aminokyselin. Nejvíce z nich se spotřebovává a také obnovuje v játrech a ve svalech. Aminokyseliny se tedy přirozeně získávají ze stravy, konkrétně z bílkovin. Ty se v našem organismu dále štěpí. Jestliže chcete tělu jejich vstřebávání usnadnit, můžete volit cestu výživových doplňků, kdy odpadá proces štěpení a organismus se může plně soustředit na tvorbu vlastních bílkovin.

Esenciální vs. neesenciální aminokyseliny

Rozlišují se takzvané esenciální a neesenciální aminokyseliny. Ty první zmíněné (esenciální) musí být tělu dodávány stravou, protože není schopné si je vyrobit. Jejich nejlepšími zdroji jsou maso, luštěniny či mléčné výrobky. Těchto aminokyselin je celkem devět. Zbývajících třináct aminokyselin je neesenciálních. Ty tělo umí samo vyrobit.

Aminokyseliny v potravinách

Jak jsme již zmínili, nejlepším zdrojem aminokyselin jsou právě bílkoviny neboli proteiny, jejichž denní příjem bychom určitě neměli zanedbávat. Pokud sportujete nebo se snažíte přibrat, určitě se vyplatí s denním příjmem bílkovin pohybovat kolem 1,5 až 2 g na 1 kg hmotnosti.

Dobře zde poslouží i výživové doplňky, protože pokud hodně sportujete, je energetická spotřeba až z 10 % hrazena aminokyselinami, čerpanými ze svalové hmoty. Vyplatí se je tedy doplnit přímo před zátěží. K tomuto účelu jsou ideální aminokyseliny BCAA (zakoupíte je jako samostatný suplement).

Aminokyseliny při sportu, přibírání i ve stresu

Dostatek aminokyselin při sportu nebo také při přibírání se stará o řádnou obnovu svalové hmoty a regeneraci organismu. Na jejich dostatečný příjem je vhodné dbát také při těžších infekcích nebo při dlouhodobém stresu. Všechny tyto podněty mohou totiž vést ke spotřebě vlastních bílkovin, pokud tělu aminokyseliny chybí.

Pro sportovce mezi ty nejdůležitější patří valin, leucin a isoleucin - snižují odbourávání svalového glykogenu během cvičení. Dále je důležitý tryptofan, který pomáhá zvyšovat výkonnost, nebo třeba theonin, podporující imunitní systém.

Často se skloňují také aminokyseliny BCAA, tvořící až třetinu aminokyselin ve svalech. Můžeme je doporučit ideálně před sportovním výkonem, kdy zabráníte tělu, aby sáhlo do vlastních rezerv.

Kategorie