Co je gainer

Zorientovat se v nabídce suplementů leckdy není jednoduché ani pro profesionální sportovce. Pro gainery se vžilo synonymum sacharidy. V praxi to ale nejsou pouze sacharidy. Jde spíše o přípravky s vysokým obsahem jednoduchých či komplexních sacharidů, které obsahují i tuky a bílkoviny.

Pro koho jsou gainery vhodné

Gainery jsou určeny pro všechny sportovce, kteří potřebují navýšit svůj denní příjem sacharidů. Jestliže tedy víte, že vašemu tělu chybí energetické zásoby a svalům glykogen, můžete investovat do gaineru. Tento nápoj v prášku má za úkol podpořit výkon a výdrž vašeho organismu. Jestliže si zvolíte nutričně vyvážený přípravek, může nahradit i jednu svačinu v jídelníčku. Gainer se tak často užívá ihned po tréninku, protože napomáhá regeneraci po náročných aktivitách a také zabraňuje ukládání tuků.

Jak si vybrat gainer

Výběr gaineru je náročný, protože na trhu je celá řada různě kvalitních přípravků. Liší se například v obsahu bílkovin. Nemusíte například kupovat protein, pokud naleznete vhodný kompromis. Gainery obecně obsahují nejvíce kolem 40 % bílkovin. Ty jsou nejkvalitnější, bohaté také na aminokyseliny, kreatin, řadu vitamínů a minerálů. Jsou ideální k nárůstu svalové hmoty.

Když budeme uvažovat o gainerech do 30 % bílkovin, tak je můžeme sice označit za méně kvalitní, i ty jsou však často založené na komplexních sacharidech, obohacené navíc o vitamíny a minerály. Bílkoviny jsou zastoupené mléčnou bílkovinou a syrovátkou, micelárním kaseinem, vaječnou bílkovinou nebo proteinovým izolátem z hrachu, sóji či z jiných rostlinných zdrojů.

Co se týká tuků, tak těch by v gainerech mělo být obsaženo v rozmezí od 5 do 10 mg na 1 porci. Větší množství obvykle značí méně kvalitní produkt.

Obsah cukru by měl být do 30 gramů. Pak poznáte, že máte v ruce dobrý gainer. Mezi ty lepší cukry patří třeba maltodextrin, palatinóza nebo dextróza. Obsah laktózy je vhodný pouze do 5 %, a to kvůli lehké vstřebatelnosti.

Gainer nebo protein?

Mezi těmito přípravky je rozdíl. Zatímco gainer je spíše sacharidový nápoj, tak protein se primárně zaměřuje na doplnění bílkovin. Pro budování svalové hmoty sice lze doporučit oba přípravky. Jestliže se ale snažíte zhubnout nebo nechcete přibírat tuk, tak je lepší zvolit ten proteinový. Žádné z těchto suplementů by však neměly hrát zásadní roli ve vašem jídelníčku. Je mnohem lepší čerpat energii přirozeně ze stravy a proteiny i gainery používat pouze doplňkově.

Kategorie