Iontové nápoje

Víte, jak během horkých letních dnů nejlépe doplnit minerály po náročném sportovním výkonu? Připravte si iontový nápoj, který vám pomůže nejen zahnat žízeň a dodat ztracené množství tekutin, ale také je cenným zdrojem minerálů a iontů. Ty z těla při pocení mizí ve značné míře. Proto jsou iontové nápoje tak oblíbené u sportovců. Využívají se především během sportovního výkonu a po něm.

Co to je iontový nápoj - jaké jsou jeho přínosy

Obzvlášť pokud sportujete během teplých dnů, určitě pozorujete, že čím větší sportovní výkon podáte, tím více to vaše tělo stojí energie. Tu doplníte nejen vhodnými potravinami po tréninku, ale také iontovým nápojem, který je bohatý na rychlé sacharidy, vybrané vitamíny, minerály a další ionty.

Při sportu snadno ztratíte litr i více vody spolu s některými cennými látkami. To se projevuje kromě dehydratace organismu také velkou únavou nebo svalovými křečemi. Těmto problémům můžete snadno předejít (nebo je alespoň zmírnit) právě vhodnými iontovými nápoji.

Iontový nápoj také pomáhá s udržením hladiny výkonu, je prevencí proti svalovým křečím a celkově proti kolapsu organismu.

Hypotonické, izotonické a hypertonické iontové nápoje

Iontový nápoj není jen jeden. Na pultech obchodů se můžete setkat s různými druhy. V první řadě je potřeba rozlišit nápoje v prášku a ve formě koncentrátu. Víceméně se jedná jen o způsob dávkování, ředění a skladování. Zvolte si ten, který vám je příjemnější.

Hypotonické nápoje jsou ideální pro vytrvalostní sporty, při nichž se sice hodně zpotíte, ale vaše tělo neodvádí tak těžkou práci (například běh nebo cyklistika). Tyto nápoje se starají především o rychlé doplnění tekutin. U sportů, při kterých dochází k větší svalové práci (jde třeba o squash či tenis), je namístě použití izotonického nápoje. Tím snáze doplníte sodík, draslík, vápník nebo hořčík - a tyto prvky se právě při větší námaze rychleji spotřebovávají.

Nakonec jsou zde hypertonické nápoje - ty je vhodné užívat pouze na doporučení a pod dohledem odborného zdravotního poradce. Jsou totiž vysoce koncentrované a způsobují spíše dehydrataci. Vybíráte si pouze z prvních dvou možností, které se liší poměrem vody a minerálů či iontů.

Na co si dát pozor při používání iontových nápojů

Rizika spojená s užíváním iontových nápojů jsou minimální. Vždy záleží na konkrétním přípravku. Může se stát, že vám třeba při běhu nesedne příchuť a udělá se vám špatně od žaludku. Proto je vždy nejlepší si daný nápoj při tréninku vyzkoušet a během závodu pak nepít nic, z čeho by se vám mohlo udělat špatně.

Iontové nápoje jsou sladké a chutí připomínají limonádu. Nejsou však rozhodně určené na celodenní popíjení, protože tak byste mohli nadbytkem minerálů přetěžovat své ledviny i další orgány. Vždy dbejte na doporučené dávkování u konkrétního produktu.

Kategorie